Warszawa, 23.11.2024
Ks. Zbigniew Kloch
Proboszcz Parafii MB Loretańskiej
w Warszawie
Szczęść Boże!
W ostatnich dniach Konferencja Episkopatu Polski opublikowała swoją opinię na temat edukacji zdrowotnej – obowiązkowego przedmiotu szkolnego planowanego od 1.09.2025, pisząc w komunikacie po 399. Zebraniu Plenarnym:
„5. Trwają rozmowy pomiędzy stroną rządową a Konferencją Episkopatu Polski w sprawie organizacji lekcji religii w szkole. Ufamy, że zakończą się zagwarantowanym prawnie porozumieniem. Jednocześnie biskupi wyrażają głęboki niepokój wobec planowanego wprowadzenia zamiast nieobowiązkowego przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie obowiązkowego przedmiotu Edukacja zdrowotna, którego niektóre treści stoją w sprzeczności z godnością osobową dziecka. Konsultowane obecnie rozporządzenie MEN dotyczące kształtu edukacji seksualnej w szkole narusza obowiązujące w Polsce prawo, godzi w prawa rodziców do decydowania o ich dzieciach oraz zagraża prawidłowemu rozwojowi dziecka i jego dobru. Integralna edukacja seksualna musi zawierać trzy ważne dla rodziców i dzieci warunki: prorodzinność, akceptacja własnej płci i dobrowolność udziału w zajęciach. Warunki te spełnia dotychczas realizowany w szkole przedmiot Wychowanie do życia w rodzinie”.
A następnie określając swoje stanowisko, w którym czytamy m.in.:
„W tym kontekście przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako obowiązkowy, przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Ustawą Zasadniczą. Pomimo niektórych słusznych tematów, jak choćby potencjalne zagrożenia w Internecie czy udostępnianie wizerunku dzieci, to jednak nie można zaakceptować deprawujących zapisów dotyczących edukacji seksualnej. Wychowanie seksualne zgodnie z Konstytucją pozostaje w kompetencjach rodziców, a nie państwa”.
W związku z powyższym uprzejmie prosimy o poinformowanie wiernych z ambony o zagrożeniach związanych z proponowanym przedmiotem (szczegóły poniżej), a także o organizowanej przez Koalicję na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły i Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” manifestacji 1.12.2024 o godz. 12.00 na pl. Zamkowym w Warszawie pod hasłem: TAK dla edukacji! NIE dla deprawacji! W załączeniu plakat. Dostępny również na stronie: https://www.ratujmyszkole.pl/manifestacja-rodzicow-i-nauczycieli/
Przyjeżdżamy z biało-czerwonymi flagami! Będziemy protestować:
- przeciwko antyrodzinnej seksualizacji w ramach planowanego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna,
- przeciwko wynaradawianiu uczniów poprzez wyrzucanie bohaterów z podstawy programowej,
- przeciwko obniżaniu poziomu edukacji przez ograniczanie prac domowych i wdrażanie edukacji włączającej,
- przeciwko ograniczaniu praw rodziców i nauczycieli,
- przeciwko produkowaniu taniej siły roboczej zamiast świadomych, dojrzałych Polaków.
Będą z nami goście z zagranicy, m.in. Gabriele Kuby, autorka książek: „Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności” oraz „Rewolucja genderowa: nowa ideologia seksualności”.
Wśród organizatorów są m.in. takie organizacje jak: Centrum Życia i Rodziny, Fundacja Mamy i Taty, Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci, Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris, Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi, Centralna Diakonia Społeczna Ruchu Światło-Życie, Stowarzyszenie „Nauczyciele dla Wolności”.
Obszernej analizy krytycznej podstawy programowej edukacji zdrowotnej dokonali eksperci (m.in. prof. dr. hab. B. Chazana, dr. Z. Barciński, H. Dobrowolska, J. Dobrzyńska, E. Piesiewicz-Grzonkowska, B. Kopczyński, T. Król, A. Marianowicz-Szczygieł, A. Pawlik-Regulska, r.pr. M. Puzio):
Katolicka Agencja Informacyjna opublikowała również wypowiedź na ten temat dr. Zbigniewa Barcińskiego, prezesa Stowarzyszenia Pedagogów NATAN: https://www.youtube.com/watch?v=SzdsbzmeCpY W KAI odbyła się też konferencja na ten temat: https://youtu.be/ttuVNvE1vIs?si=8nLmlk4bB2Bf1QBh
W proponowanej podstawie znajdują się następujące bardzo szkodliwe treści:
- Zachowania autoseksualne (masturbacja) uznane zostały za normę medyczną (str. 14 rozporządzenia dla szkół podstawowych).
- W klasach 4-6 uczeń ma wymieniać stereotypy płciowe oraz wyjaśniać ich negatywny wpływ na funkcjonowanie człowieka (str. 14).
- Umiejscowienie i omówienie rodziny w aspekcie różnych modeli (str. 13 – szkoła podstawowa), bez odniesienia do pożądanego wzorca. W całym tekście nie pada ani jeden raz słowo „małżeństwo”!
- W klasach 7-8 omówienie „rozwoju orientacji psychoseksualnej” w kierunkach: heteroseksualna, homoseksualna, biseksualna, aseksualna (str. 27-28) oraz wyjaśnianie pojęć cispłciowość i transpłciowość.
- Uczniowie w wieku 13-14 lat mają omawiać pojęcie popędu seksualnego i powody, dla których ludzie decydują się na aktywność seksualną oraz elementy dojrzałego i świadomego przygotowania się do inicjacji seksualnej (str. 27-28). Przypomnijmy, że do 15 roku życia współżycie jest w Polsce prawnie zabronione, a odsetek młodzieży przechodzących przed 15 rokiem życia inicjację seksualną to zaledwie 13%.
- Również w wieku 13-14 lat uczniowie mają zapoznać się z różnymi metodami antykoncepcji (str. 28).
- W szkole średniej młodzież będzie m.in. omawiać kwestie prawne i społeczne związane z przynależnością do grupy osób LGBTQ+ (str. 48 – szkoły średnie) czy wymieniać etyczne, prawne, zdrowotne i psychospołeczne uwarunkowania dotyczące przerywania ciąży (str 46).
Na stronie Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły: www.ratujmyszkole.pl znajduje się więcej materiałów i informacji, m.in. plakat zapraszający na manifestację 1.12 (w załączeniu): https://www.ratujmyszkole.pl/manifestacja-rodzicow-i-nauczycieli/
Gorąco prosimy o zachęcenie wiernych do uczestnictwa w tej manifestacji oraz do modlitwy, abyśmy wygrali walkę o sumienia i moralność młodego pokolenia.
Z góry dziękuję
Agnieszka Pawlik-Regulska